tisdag 14 juni 2011

Basket


















Basket, denna fantastiska, explosiva, fysiska, tekniska och taktiska sport har jag utövat i hela mitt liv. Man måste ha huvudet på skaft för att kunna förstå och läsa spelet och samtidigt bör man ha ett grymt bollsinne.

Jag har testat andra sporter, men tycker att basket är den svåraste sporten. Rent fysiskt måste man vara snabb, ha god spänst, samt styrka och balans i hela kroppen.

Basket är en precisionssport och man måste träna mycket för att t ex bli en bra skytt. När det gäller taktik går det i första hand ut på att kunna använda den egna styrkan mot det andra lagets svagheter.

Basket är en lagsport och då krävs förstås också samarbetsförmåga och att kunna spela tillsammans för varandra. Laget måste alltid komma i första hand och individen i andra.

De 8 SM-guld jag har i bagaget är ett resultat av stark träningsvilja och målmedvetenhet, men också en följd av att jag haft turen att spela i bra lag och haft bra tränare.

Jag har spelat på elitnivå i 18 år, från -91 till -09 och den senaste stora framgången var OS för döva (deaflympics) som vi lyckades vinna för tre veckor sedan. Målet var hela tiden att vinna OS-guld och nu har vi lyckats!

Nu trappar jag ned och siktar på att göra ett bra PT-jobb för klienter som vill träna och må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar